ЗНО
Зовнішнє
незалежне оцінювання (ЗНО,
Зовнішнє тестування, ЗТ) — іспити для вступу до ВНЗ в Україні.
Комплекс організаційних процедур (передусім —
тестування) спрямований на визначення рівня навчальних досягнень випускників
середніх навчальних закладів при їхньому вступі до вищих навчальних закладів.
Мета зовнішнього незалежного оцінювання: підвищення рівня
освіти населення України та забезпечення реалізації конституційних прав
громадян на рівний доступ до якісної освіти, здійснення контролю за дотриманням
Державного стандарту базової і повної середньої освіти й аналізу стану системи
освіти, прогнозування її розвитку.
Результати зовнішнього незалежного оцінювання
зараховуються як результати державної підсумкової атестації і як результати
вступних іспитів до вищих навчальних закладів.
Із 2004 р. за підтримки міжнародних і громадських
організацій система зовнішнього незалежного оцінювання формується в Україні.
Забезпечення зовнішнього незалежного оцінювання
здійснюється Українським центром оцінювання якості освіти у співпраці з
місцевими органами управління освітою, обласними інститутами післядипломної педагогічної
освіти, навчальними закладами. Координація роботи учасників процесу зовнішнього
незалежного оцінювання здійснюється через Вінницький, Дніпропетровський,
Донецький, Івано-Франківський, Київський, Львівський, Одеський,
Сімферопольський і Харківський регіональні центри оцінювання якості освіти, за
кожним із яких закріплено по 2-4 регіони України.
Впровадження зовнішнього незалежного оцінювання
принесло чудові результати щодо значного підвищення якості середньої та віщої
освіти в Україні, стимулювало відчутний розвиток середньої та вищої освіти, що
позитивно позначилося на загальному рівні освіченості, подальшому зростанні та
зміцненні економіки держави.
Історія впровадження ЗНО
Слабкі місця
·
Попри те, що
особа, яка складає тест, допускається до тестування при пред'явленні паспорту,
цей захист виявився неефективним для унеможливлення здачі тесту іншою особою.
Так, аспірант з Львівського університету за винагороду погодився скласти у 2008
р. тест з української мови і літератури за випускника однієї з шкіл
Дніпропетровська. Фальсифікації виявлено не було.
·
Щорічна
зміна правил вступу до ВНЗ.
·
У разі
помилок, які трапляються не дуже рідко, абітурієнтам можуть бути не зараховані
їх бали. Через це поступити до ВНЗ цим абітурієнтам не вдається.
Переваги
·
Створення
умов рівного доступу до освіти для всіх, незалежно від матеріальних можливостей
·
Об’єктивність
(не завжди. Наприклад, при перевірці власних висловлювань людський фактор має
місце)
·
Долання
корупції на локальному рівні, але поява глобальної корупції.
·
Наближення
до європейських стандартів
|